Przełącznik Nav
Zmień
Wybrany termin dostawy:
Środa 24/04
Zamówienia przyjmujemy do: Wtorek 23/04 10:00
Mój koszyk

Jakość żywności w diecie kobiety karmiącej.

01 February
blog-image

Jakość żywności w diecie kobiety karmiącej.

Karmienie mlekiem kobiecym to najbardziej właściwy sposób żywienia niemowląt przez pierwsze 6 miesięcy ich życia. To właśnie w ten sposób Maluszek otrzymuje wszystkie niezbędnie do prawidłowego rozwoju składniki odżywcze. Karmiąca Mama powinna więc w szczególny sposób zatroszczyć się o dietę opartą o wysokiej jakości produkty spożywcze. W jaki sposób może to zrobić?

Mleko z piersi Matki to najlepiej zbilansowany pokarm, jaki kobieta może podarować swojemu maleństwu. Jednocześnie jest to także jedyny w swoim rodzaju sposób żywienia, którego skład zmienia się wraz z potrzebami rozwijającego się maluszka. Co na temat karmienia piersią rekomendują eksperci? Światowa Organizacja Zdrowia zaleca Mamom kontynuowanie wyłącznego karmienia piersią przynajmniej przez pierwsze pół roku jego życia! Co więcej – zdaniem specjalistów, nie istnieje także górna granica, po której taki sposób karmienia należałoby bezwzględnie zakończyć – może być więc on śmiało kontynuowany tak długo, jak mama i dziecko czują taką potrzebę.

Nie każda z karmiących piersią kobiet wie, że skład produkowanego przez nią pokarmu zmienia się wraz z potrzebami malucha – to właśnie dzięki tej unikalnej właściwości mleka Matki po 6. miesiącu życia Dziecka możliwe jest zastąpienie karmienia wyłącznego karmieniem częściowym, przy jednoczesnym uzupełnianiu dietę maluszka o nowe pokarmy. Zanim jednak to nastąpi, warto pamiętać, że to właśnie karmiąca Mama ma wpływ na to, jakiej jakości pokarm dostarcza Niemowlęciu. Na co należy zwrócić szczególną uwagę w tym zakresie?

Co powinna jeść karmiąca mama?

Czy dieta kobiety, która karmi Swoje Dziecko piersią, powinna różnić się od diety tych mam, które karmią swoje pociechy mlekiem modyfikowanym? Specjaliści są co do tego zgodni – prowadzenie w ten sposób żywienia ma znaczenie dla jakości i składu pokarmu, który trafia do brzuszka dziecka. Oznacza to, że karmiące mamy powinny zatroszczyć się więc nie tylko o odpowiednią ilość, ale także jakość produktów, które spożywają w ciągu dnia. W urozmaiconej i prawidłowo zbilansowanej diecie Matki powinny znaleźć się więc wszystkie składniki wspierające pracę jej organizmu w czasie laktacji. Istotną funkcję pełni w tym okresie także suplementacja kwasem foliowym (np. w jajach), który w dużej mierze warunkuje prawidłowy i zrównoważony rozwój karmionego w ten sposób malucha.

W czasie karmienia piersią kobiece zapotrzebowanie na energię wzrasta do ok. 2300-3200 kcal na dobę. Co dokładnie powinien uwzględniać prawidłowo skomponowany jadłospis? Wśród rekomendowanych produktów eksperci wyróżniają m.in. pełnoziarniste pieczywo, a także makarony, ryż i kasze, które są źródłem węglowodanów złożonych. Kobieta w trakcie laktacji nie powinna rezygnować również z warzyw i owoców, które należy spożywać w odpowiedniej ilości. Najkorzystniejszym rozwiązaniem jest jedzenie czterech porcji warzyw oraz trzech porcji owoców dziennie. Są one źródłem witamin i składników mineralnych, których potrzebuje zarówno Mama, jak i Dziecko. Nie powinno zabraknąć także chudego mięsa oraz będących cennym źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych ryb. Prawidłowo zbilansowana dieta może zawierać również produkty nabiałowe, czyli mleko i jego przetwory, a także jajka. Warto włączyć do niej również orzechy i nasiona – np. w formie dodatku do sałatek lub zdrowej przekąski w ciągu dnia. Zachowanie różnorodności w zakresie żywienia niesie ze sobą możliwość wpływu na jakość i skład naturalnego pokarmu.

Gdy urozmaicona dieta to za mało…

Niejedna karmiąca Mama, która planuje swój codzienny jadłospis, szuka informacji na temat tego, jakie pokarmy i w jakiej ilości powinny być przez nią spożywane. O ile oszacowanie proporcji – samodzielnie lub z pomocą specjalisty – nie jest trudne, o tyle problem dotyczący jakości wybieranych produktów spożywczych wciąż dla wielu karmiących mam pozostaje nierozwiązany. Kobieta, która karmi piersią, powinna mieć świadomość, że spożywane przez nią produkty zbożowe, owoce i warzywa mogą pochodzić z upraw, na których stosuje się szkodliwe dla zdrowia środki ochrony roślin. Substancjami, które mogą kumulować się w kobiecym mleku, są pestycydy z grupy pyretroidów, które w dużej ilości stanowią zagrożenie dla zdrowia niemowląt. Pozostałe produkty (np. istotne w diecie ryby) także są narażone na działanie substancji mających niekorzystny wpływ na zdrowie Mamy i Dziecka. W wielu marketach proponowane są ryby pochodzące ze sztucznych hodowli, gdzie stosuje się pasze zawierające w swoim składzie antybiotyki. Z kolei ryby słodkowodne, żyjące w zanieczyszczonych wodach mogą być źródłem mięsa obfitującego w metale ciężkie.

Z tego powodu każda młoda Mama, która ma możliwość zadbać o Maluszka w najlepszy sposób – karmiąc go piersią – powinna zaopatrywać się w warzywa i owoce, a także inne produkty spożywcze u producentów godnych zaufania. Oferta Rano Zebrano przychodzi Mamom w tym zakresie z pomocą, gwarantując wysokiej jakości żywność pochodzącą z upraw oraz hodowli prowadzonych w zgodzie z naturą. Dostawcy są w stanie odebrać zamówienie już kolejnego dnia od lokalnych mazowieckich gospodarstw, aby następnie dostarczyć je klientkom prosto pod wskazany adres. Każdy z produktów w ofercie w prosty sposób może zostać zweryfikowany pod względem pochodzenia i sposobu ich produkcji. To świadoma decyzja, która stanowi krok w stronę zdrowia i bezpiecznego żywienia zarówno Mamy, jak i jej Dziecka.

 

 

BIBLIOGRAFIA:

  1. „Poradnik karmienia piersią” (https://static-tysiac-dni-prod.s3.eu-west-1.amazonaws.com/s3fs-public/guides/poradnik-karmienie-piersia-268.pdf)
  2. „Suplementacja folianów w okresie przedkoncepcyjnym, w ciąży i połogu. Rekomendacje Polskiego Towarzystwa Ginekologów i Położników” (http://perinatologia.umed.pl/wp-content/uploads/2018/02/56597-143992-2-PB.pdf)
  3. „Zasady żywienia zdrowych niemowląt. Zalecenia Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci” (https://ptp.edu.pl/files/Standardy_Medyczne_2014_Zalecenia_ywienia_.pdf)
  4. Negatywny wpływ pestycydów na zdrowie. Rosnący problem (https://www.greenpeace.org/poland/PageFiles/671146/Raport_Wplyw_pestycydow_na_zdrowie.pdf)
  5. https://1000dni.pl/7-12-miesiecy/ryby-w-diecie-dziecka-ktore-wybierac-ktorych