Przełącznik Nav
Zmień
Wybrany termin dostawy:
Wtorek 18/08
Zamówienia przyjmujemy do: Poniedziałek 17/08 10:00
Mój koszyk

Już po porodzie... a co z dietą? - dietetyk Joanna Soja

23 January
Już po porodzie... a co z dietą? -  dietetyk Joanna Soja

Okres ciąży i porodu jest bardzo obciążający dla kobiety, gdyż w tym okresie dochodzi do szeregu zmian hormonalnych, a zapotrzebowanie na składniki odżywcze, które są niezbędne dla prawidłowego rozwoju płodu powoduje, że przyszłe mamy jedzą za dwoje, mając w pierwszej kolejności na uwadze dobro dziecka – co skutkuje w dużej mierze nadprogramowymi kilogramami. Gdy jest już po porodzie – zmęczona, ale szczęśliwa trzymasz w ramionach swoje najukochańsze dziecko. Doszłaś do siebie psychicznie i fizycznie – myślisz racjonalnie i po jakimś czasie zaczynają Ci zaprzątać głowę myśli – jak wrócić do swojej wagi sprzed ciąży?

Wybierając składniki i model odżywiania nadal należy myśleć za „dwoje” zwłaszcza w przypadku karmienia piersią. Składniki mają mieć korzystny wpływ na rozwój dziecka, a zarazem uzupełnić braki organizmu świeżo upieczonej mamy. Bardzo częstym problemem, z którym w pierwszej kolejności możecie się borykać drogie mamy – to anemia powstała w wyniku powikłań poporodowych bądź cesarskiego ciecia – gdzie doszło do większej utraty krwi. Pierwszymi objawami, które powinny zwrócić Waszą uwagę to senność, zmęczenie oraz wypadanie włosów, pogorszenie nastroju.

Należy przestrzegać kilku zasad:

  • spożywaj kilka małych objętościowo produktów, aby w pierwszej kolejności organizm zaczął spalać nagromadzoną tkankę tłuszczową podczas ciąży,
  • witamina C jest bardzo ważna, powinna być mantrą w diecie poporodowej, gdyż pobudza fibroblasty; komórki skóry właściwej i elastynę do produkcji kolagenu, co skutkuje poprawą elastyczności skóry. Gdzie jej szukać? Otóż staraj się spożywać nać pietruszki, gdyż oprócz witaminy C zawiera jeszcze sporą ilość kwasu foliowego oraz żelaza – dodatkowo wspomaga diurezę organizmu – czyli nadmiar wody, który w naturalny sposób jest usuwany z organizmu, 
  • spożywaj produkty będące źródłem pełnowartościowego białka np. chude mięso – pieczone w folii. Zasada jest prosta, w tłuszczu odkładają się antybiotyki oraz pestycydy. Jak również niezastąpionym źródłem sprzężonego kwasu linolowego, który między innymi jest sprzymierzeńcem w walce z niechcianą tkanką tłuszczową, jest nabiał; jogurty, maślanki, twarogi, kefiry. Ważne jest, aby wybierać produkty naturalne, gdyż te z domieszką owoców mają cukier oraz dodatkowe zbędne konserwanty, barwniki oraz aromaty, które mogą przenikać do mleka, 
  • w celu poprawy rozwoju dziecka oraz poprawy odporności organizmu – zamiast masła wybierz oliwkę, nasącz nią pieczywo – zawiera dużo nienasyconych kwasów tłuszczowych, są to dobre tłuszcze mające pozytywny wpływ na nasz organizm, który nie potrafi ich sam wyprodukować. Ze względu na ten fakt należy pilnować, aby ich ilość w codziennej diecie była właściwa,
  • jajka spożywaj jedynie w formie gotowanej,
  • spożywaj ryby, postaw na dorsza, morszczuka lub pstrąga przyrządzane na parze,
  • węglowodany, które będą Twoimi przyjaciółmi to: pieczywo, ryż biały, brązowy, kasza jęczmienna drobna, kasza kuskus oraz płatki kukurydziane – unikaj kaszy gryczanej, pęczaku, jęczmiennej grubej,
  • śmiało jedz pomidory bez skórki oraz pestek, marchewkę, dynię, pietruszkę, ziemniaki, brokuły, szpinak, jabłka czy banany, a unikaj grochu, fasoli, cebuli, papryki, truskawek, śliwek, kiwi, orzechów, gruszki – mają w sobie silne alergeny,
  • gdy przyjdzie ochota na małe co nieco, możesz sobie pozwolić na budyń, galaretkę, czy kostkę gorzkiej czekolady. Dla dobra swojego i maluszka – odstaw ciastka, torty, kremy – gdyż są to produkty zawierające dużo chemii, a zarazem tłuszczy trans, utwardzonych olejów roślinnych, które uznawane są za niebezpieczne dla naszego organizmu. Odkładają się między innymi na biodrach bądź brzuchu, a ponadprogramowych kilogramów, zwłaszcza w tych partiach chcesz się pozbyć.

Początkowo nie szalej z przyprawami, a jeśli chodzi o napoje – wyeliminuj wszelakiego rodzaju soki cytrusowe, alkohol - zastąp je sokiem jabłkowym, herbatą zieloną; która jest doskonałym antyutleniaczem neutralizującym wolne rodniki, czyli pochodne tlenu, antyutleniacze znajdują się we krwi i bronią nasz organizm przed szkodliwym wpływem np. zanieczyszczeń, dymu z papierosów czy są efektem ubocznym stresu, sok z marchewki czy buraków. Unikaj herbat ziołowych, są naturalne, ale niekiedy silnie toksyczne jak lekarstwa. Substancje czynne w ziołach przenikają do mleka. Nie ma wiarygodnych badań na temat bezpieczeństwa ziół, lecz będąc karmiącą mamą, zanim po nie sięgniesz skonsultuj, się z lekarzem bądź wybieraj zioła, które mają rekomendację Rejestracji Produktów leczniczych, Wyrobów medycznych i Produktów Biobójczych.

Kolejnym aspektem jest powrót do sportu bądź aktywności fizycznej. Jeśli w ciąży nie było przeciwwskazań do ćwiczeń, to gdy obecnie lekarz wyrazi zgodę i stwierdzi, że nie ma przeciwwskazań, a wszystkie szwy są zagojone – właściwie dobrany trening, zbilansowana dieta – pomogą wrócić do Twojej wymarzonej formy, a dzięki temu unikniesz również depresji poporodowej i będziesz mogła się cieszyć zdrowiem dziecka i odzyskasz swoje siły witalne.

Życie nabierze piękniejszych, jeszcze bardziej kolorowych barw!


Justyna Soja

Specjalista ds. Żywienia

Life Energy

Justyna Soja