Przełącznik Nav
Zmień
Wybrany termin dostawy:
Wtorek 20/08
Zamówienia przyjmujemy do: Poniedziałek 19/08 10:00
Mój koszyk

Pierwsze posiłki dla dziecka po mleku Matki

08 February
blog-image

Pierwsze posiłki dla dziecka po mleku Matki

Moment, w którym dziecko może spróbować czegoś innego niż mleko Mamy, to nie lada wydarzenie w życiu rodziny! Jak się do niego przygotować? Od czego zacząć przygodę w świecie nowych smaków i konsystencji? Skąd mieć pewność, że produkty spożywcze, jakie podajemy dziecku, wyróżnia wysoka jakość?

Światowa Organizacja Zdrowia zachęca Mamy, aby w miarę możliwości przez pierwsze 6 miesięcy życia Dziecka kontynuowały karmienie naturalnym pokarmem. Jednak rozwijające się wraz z upływem czasu niemowlę potrzebuje coraz więcej energii, składników odżywczych oraz witamin, a mleko Mamy przestaje być jedynym wystarczającym pokarmem w jego jadłospisie. Kiedy więc Maluszek powinien rozpocząć poznawanie nowych smaków? Polskie Towarzystwo Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci informuje, że uzupełnianie jadłospisu dziecka należy rozpocząć nie wcześniej niż w 17. tygodniu i nie później niż w 26. tygodniu życia Dziecka. Nie bez znaczenia pozostaje także jakość produktów spożywczych, które pojawią się w menu pociechy – warto zadbać o nią już od pierwszych dni rozszerzania diety i wybierać wyłącznie te, które są świeże, zdrowe oraz pozbawione konserwantów czy sztucznych barwników. Mając na uwadze rekomendowany przez specjalistów sposób postępowania, rodzice mogą rozpocząć zapoznawanie Dziecka z pierwszymi nowościami w jego diecie.

Co na początek?

Przełom piątego i szóstego miesiąca życia to etap, w którym większość Dzieci jest już gotowa na pierwsze spotkanie z kulinarnymi nowościami. Maluchy w tym wieku potrafią już dość stabilnie siedzieć, wykazują zainteresowanie jedzeniem i zwykle nie wypychają już podawanego na łyżeczce pokarmu językiem. Jakie grupy produktów należy uwzględnić i na jakim etapie życia podawać je Dziecku? Dietetycy informują, że wśród produktów włączanych do codziennego menu powinny znaleźć się:

  • warzywa – początkowo gotowane i zmiksowane, np. w postaci gładkiego purée, a od 7-8 miesiąca życia Malucha – także rozgniecione i w postaci miękkich kawałków, które Maluszek będzie mógł otrzymać prosto do rączki. Na początek idealne będą m.in. sezonowe marcheweczki, brokuły lub ziemniaczki.
  • owoce – najlepiej podawane Dziecku w podobnej formie, co warzywa, jednak nie równolegle z nimi. Pierwsze gotowane i zmiksowane produkty z tej grupy powinny pojawić się w diecie Malucha ok 2. tygodnie po zapoznaniu go ze smakiem pierwszych warzyw. Dlaczego? Specjaliści informują, że niemowlę o wiele łatwiej i chętniej akceptuje słodki smak owoców, ale gdy pozna go jako pierwszy może mieć trudności w adaptacji do warzywnych posiłków. Jabłuszka to idealny wybór na początek, w późniejszym czasie rodzic może spróbować także zapoznać pociechę m.in. ze smakiem bananów, gruszek, a nawet mango!
  • produkty zbożowe – według schematu żywienia niemowląt, Maluch powinien poznać smak pierwszych zbóż po ukończeniu 4. miesiąca i nie później jednak niż w 12. miesiącu życia. Na tym etapie dziecko powinno mieć także możliwość spróbowania pierwszych produktów glutenowych – np. pszennej kaszki dla niemowląt. Gdy niemowlę zacznie doskonalić umiejętność żucia i gryzienia, czyli ok 7-8 miesiąca życia, do jego menu można włączyć inne produkty zbożowe np. wieloziarniste pieczywo.
  • mięso oraz ryby – są dla Malucha źródłem m.in. cennego białka, witamin i dobrych nienasyconych kwasów tłuszczowych Omega-3 oraz Omega-6. Ze smakiem tych produktów maluszek może zapoznać się po raz pierwszy ok. 7-8 miesiąca życia. W tym okresie idealnie sprawdzi się delikatne chude mięso oraz ryby (zarówno morskie, jak i słodkowodne) podane Maluchowi w postaci pieczonego lub gotowanego na parze i rozdrobnionego widelcem posiłku.
  • produkty mleczne – eksperci zalecają, aby je włączać do dziecięcego jadłospisu po 11 miesiącu życia. W tym okresie rodzice mogą także rozpocząć zapoznawanie dziecka ze smakiem pierwszych jogurtów naturalnych i serów.

Samodzielność i eksperymenty na talerzu

Kiedy dziecko pozna już smak podstawowych produktów i dań, nadchodzi czas na samodziele komponowanie jego jadłospisu. Warto pozwolić Maluchowi, aby uczestniczył w tym procesie i wspierać go w podejmowaniu pierwszych decyzji żywieniowych. W tym celu warto przyjrzeć się bliżej metodzie BLW (Baby Led Weaning), która kładzie nacisk na to, aby to właśnie dziecko decydowało, który produkt zje i w jakiej ilości. Na tym etapie warto skorzystać z kulinarnego eksperymentu i zamiast jednego posiłku zaproponować Maluszkowi np. trzy propozycje warzywne i dwie owocowe. Rodzic może obserwować, które składniki wybiera Pociecha i pozwalać mu dotykać rękami. Nie należy się obawiać urozmaicać dziecięcej diety, jeśli tylko rodzice zadbają o zgodność tego procesu ze schematem żywienia niemowląt. Maluszek nie przepada za tradycyjnie podawanym jabłkiem? Nie szkodzi – może skusi się na mango? Czasem musi minąć kilka tygodni, zanim Pociecha zaakceptuje nową propozycję. Istotna jest możliwość swobodnego wyboru i różnorodności – można np. spróbować podać bataty zamiast ziemniaczków lub tworzyć kolorowe i pełne smaku połączenia złożone z produktów, które niemowlę już zna. Wsparciem w tym procesie może okazać się także jedzenie wspólnie z dzieckiem – maluch obserwuje przecież uważnie dorosłych i od nich się uczy.

Jeśli Pociecha podczas posiłku traktuje ziemniaka niczym plastelinę, warto jej na to pozwolić. Nawet jeśli metoda BWL wnosi do kuchni nieco bałaganu, oferuje także istotne korzyści:

  • wspiera kształtowanie się nawyków żywieniowych Maluszka oraz jego pierwszych preferencji smakowych,
  • pozwala doskonalić samodzielność,
    • ma dobroczynny wpływ na rozwój zmysłów i koordynacji ruchowej dziecka;

Rano Zebrano, Maluszkowi podano!

Już od samego początku rozszerzania dziecięcej diety warto wybierać wyłącznie produkty pochodzące z rolnictwa naturalnego, od sprawdzonych producentów i dostawców. Taki asortyment znaleźć można w ofercie Rano Zebrano. W trosce o wysoką jakość żywności w swojej ofercie posiada wyłącznie świeże i zdrowe produkty – od warzyw i owoców przez mięso, nabiał i pozostały asortyment, który w odpowiednich etapach rozwoju maluszka rodzic może włączyć do diety. Dostępne w asortymencie produkty pochodzą z mazowieckich gospodarstw, na których uprawy i hodowla prowadzone są z poszanowaniem praw przyrody i zachowaniem troski o środowisko naturalne. To nie tylko wygodny sposób na zakupy bez wychodzenia z domu. To przede wszystkim zwrócenie uwagi na potrzeby małego brzuszka Waszego Maluszka!

 

BIBLIOGRAFIA:

  1. „Kompleksowa ocena sposobu żywienia dzieci w wieku od 5. do 36. miesiąca życia – badanie ogólnopolskie 2016 rok” (http://fundacjanutricia.pl/wp-content/uploads/2017/03/Wybrane-wnioski-z-badania.pdf)
  2. „Karmienie piersią. Stanowisko Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci” (http://www.kobiety.med.pl/cnol/images/cnol/Publikacje/karmienie_piersia.pdf)
  3. „Poradnik Żywienia niemowląt. Krok po kroku od narodzin do pierwszych urodzin” (https://static-tysiac-dni-prod.s3.eu-west-1.amazonaws.com/s3fs-public/guides/zywienia-niemowlat-137.pdf)
  4. „Poradnik karmienia piersią” (https://static-tysiac-dni-prod.s3.eu-west-1.amazonaws.com/s3fs-public/guides/poradnik-karmienie-piersia-268.pdf)
  5. https://1000dni.pl/7-12-miesiecy/ryby-w-diecie-dziecka-ktore-wybierac-ktorych