Przełącznik Nav
Zmień
Wybrany termin dostawy:
Wtorek 20/08
Zamówienia przyjmujemy do: Poniedziałek 19/08 10:00
Mój koszyk

Świadoma dieta – czyli świeżo, lokalnie i sezonowo!

11 February
blog-image

Świadoma dieta – czyli świeżo, lokalnie i sezonowo!

To, co nakładamy sobie na talerze, ma bezpośredni wpływ na nasze zdrowie. Ważna jest przy tym nie tylko ilość i różnorodność spożywanych pokarmów, ale także ich jakość i pochodzenie. Jak wybierać produkty, by komponować zdrowe, pełnowartościowe posiłki?

Wyniki raportu „Cheers: Nawyki żywieniowe Polaków 2018” pokazują, że Polacy przywiązują wagę do jakości spożywanych posiłków. Aż 68% badanych deklaruje, że czyta etykiety produktów, aby sprawdzić ich skład i wartości odżywcze, a 55% dba o to, by warzywa i owoce pojawiały się na talerzu minimum pięć razy w tygodniu. Niestety jednocześnie wciąż obserwowana jest tendencja do sięgania po żywność wysoko przetworzoną. Trudno także się oprzeć słodyczom – między posiłkami podjada je co piąty badany. Warto zauważyć, że choć świadomość żywieniowa wśród Polaków rośnie z roku na rok, to niekoniecznie przekłada się ona na zdrowe, w pełni zbilansowane posiłki. Dlaczego? Ponieważ dla organizmu znaczenie ma nie tylko rodzaj spożywanych produktów, ale i ich jakość, pochodzenie, sposób uprawy czy hodowli – a na to wciąż wielu nie zwraca uwagi.

Żywnościowe kilometry a jakość produktów

Termin „żywnościowe kilometry” (z ang. food miles) wprowadzono na określenie drogi, jaką przebywa produkt, zanim trafi na nasze stoły. Im dłuższa droga, tym większy jest wpływ na jakość produktu, a także na środowisko naturalne. Na przykład wiele owoców i warzyw importuje się z upraw położonych na dalekich zakątkach ziemi, np. w Ameryce Południowej czy Azji. Aby wyglądały na świeże, są zbierane, zanim osiągną dojrzałość. Następnie poddaje się je licznym zabiegom mającym na celu zapewnienie im trwałości i ładnego wyglądu w momencie, gdy zostaną wyeksponowane na sklepowych półkach. Im dłużej trwa transport, tym większe prawdopodobieństwo, że zebrane produkty zostaną potraktowane szkodliwymi dla zdrowia środkami konserwującymi i innymi substancjami chemicznymi. Ich ładny wygląd zostanie zachowany, ale jakość i walory smakowe ulegną pogorszeniu. Przewóz żywności wiąże się także ze zużyciem energii potrzebnej chłodziarkom do pracy.

Świeżo, lokalnie i sezonowo – co to oznacza?

Chcąc odżywiać się zdrowo, należy mieć świadomość nie tylko składu, ale i pochodzenia konkretnych produktów. Kluczowe są trzy określenia: świeże, lokalne i sezonowe. Co one jednak oznaczają?

  • Produkty świeże to takie, które pozbawione są konserwantów i sztucznych barwników, w związku z czym mają krótki termin przydatności do spożycia. Zwykle też nie są jednakowe pod względem wielkości czy kształtu.
  • Żywność lokalna to taka, która jest wytwarzana i sprzedawana na wyznaczonym obszarze. Za jej dostarczanie często odpowiadają niewielkie firmy lub rodzinne gospodarstwa, które prowadzą uprawy oraz hodowle, oferując efekty swojej pracy pobliskim rynkom artykułów spożywczych oraz sklepom. Z jednej strony wybór takich produktów oznacza wsparcie dla miejscowych rolników i wytwórców, z drugiej – ogranicza negatywny wpływ transportu na środowisko. Zamawiając produkty dostępne w ofercie Rano Zebrano odbiorca otrzymuje np. marchew czy pietruszkę zebrane tego samego dnia wczesnym rankiem przez działających lokalnie rolników. Lokalne, świeże produkty to gwarancja naturalnego smaku i zapachu, a także pewność, że wartości odżywcze danych produktów zostały zachowane.
  • Sezonowość – w dobie globalizacji pory roku przestały mieć znaczenie dla sklepowych półek i nawet zimą można znaleźć na nich owoce i warzywa, które zwykle cieszą nasze podniebienia wiosną i latem. Sprowadzenie do Polski pomidorów w środku zimy nie sprawi dostawcom większego kłopotu. Wystarczy jednak porównać smak pomidora zerwanego z krzaczka ze smakiem pomidora importowanego, aby zauważyć wyraźną różnicę w smaku – nie mówiąc o innej zawartości witamin i składników mineralnych. Sezonowe produkty to więc te, które trafiają na nasz talerz dokładnie wtedy, kiedy dostępne są na terenie konkretnego obszaru także w naturalnych warunkach.

Przy dzisiejszej masowej produkcji żywności nietrudno trafić na artykuły, które poddawane są działaniu szkodliwych substancji mających na celu przyśpieszenie ich wzrostu oraz poprawę aspektów wizualnych. Stosowane w rolnictwie pestycydy i antybiotyki obecne w mięsie lub polepszacze zawarte w paszach zwierząt mogą przenikać do żywności i wywierać negatywny wpływ na organizm człowieka. Ich działanie miewa zgubne skutki, przyczyniając się m.in. do powstawania nowotworów.

Chcąc więc zadbać o odpowiednio zbilansowaną dietę, należy uwzględnić w niej wszystkie niezbędne dla organizmu składniki w odpowiednich proporcjach – mięso, ryby, nabiał, produkty zbożowe, warzywa, owoce i dobroczynne[SM1]  tłuszcze. Świadome odżywianie to jednak nie tylko korzystanie z wytycznych Instytutu Żywności i Żywienia zawartych w stworzonej przez niego piramidzie żywieniowej. To również zorientowanie się na sprawdzonych, lokalnych producentów[SM2] , dbających o jakość i smak dostarczanych przez nich warzyw, owoców, nabiału czy innych artykułów spożywczych. Dla własnego zdrowia warto poświęcić więc uwagę temu, skąd pochodzą wybierane produkty i w jaki sposób powstają.

 

 

BIBLIOGRAFIA:

  1. „Raport Cheers: Nawyki żywieniowe Polaków 2018” (http://centrumprasowe.pap.pl/cp/pl/news/info/128337,,raport-cheers-nawyki-zywieniowe-polakow-2018-)
  2. „Negatywny wpływ pestycydów na zdrowie. Rosnący problem” (https://www.greenpeace.org/poland/PageFiles/671146/Raport_Wplyw_pestycydow_na_zdrowie.pdf)
  3. „Piramida Zdrowego Żywienia i aktywności fizycznej” (http://www.izz.waw.pl/attachments/article/555/Piramida%20IZZ%201.pdf)
  4. „Zasady zdrowego żywienia związane z Piramidą Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej” (http://www.izz.waw.pl/attachments/article/555/Piramida%20IZZ%202.pdf)
  5. „Światowa gospodarka żywnościowa. Batalia o przyszłość rolnictwa” (https://www.pah.org.pl/app/uploads/2017/09/2017_T.Weis_Swiatowa_gospodarka_zywnosciowa.pdf)

 [SM1]Tłuszcze, które mają dobry wpływ na organizm.

 [SM2]producentach